Kannanotot, Johto ry
Alla kannanotot koskien opiskelijaviestintää sekä opintojaksopalautejärjestelmää.
Both statement papers are available in English below.
Viestinnän täytyy tavoittaa kaikki opiskelijat
Kannanotto 27.4.2021
Opiskelijoilla on vaikeuksia löytää heidän opintojensa kannalta oleellisen tiedon äärelle. Opiskelijoiden tavoittaminen on puhututtanut jo ennen poikkeusaikoja ja opiskelijoille kohdennetun viestinnän merkitys korostuu etenkin nyt. On ensiarvoisen tärkeää, että opiskelijat ovat yliopistonsa viestinnän piirissä ja pystyvät löytämään tietoa itsenäisesti.
Uusien viestintäkanavien kehittämisen sijasta tulisi keskittyä olemassa olevan viestinnän kehittämiseen. Erityisesti intraviestintä vaatii parannuksia. Kohdennukset intrassa ovat toistaiseksi olleet liian laajoja eivätkä ne vastaa opiskelijoiden tarpeita. Tietotulvan seasta voi olla haastavaa suodattaa itselle oleellinen tieto, jolloin viestintäkanavan seuraamisen helposti hylkää.
Intran seuraaminen on jokaisen yliopistoyhteisön jäsenen vastuulla, mutta mahdollisuudet siihen rajoittuvat joko päivittäiseen koontisähköpostiin tai verkkosivun säännölliseen seuraamiseen. Opiskelija ei esimerkiksi pysty muuttamaan koontisähköpostin saamisen taajuutta mieleisekseen tai valikoimaan siihen itselleen oleellista sisältöä. Näistä hankaluuksista johtuen merkittävä osa opiskelijoista sivuuttaa yliopistoyhteisön viestinnän seuraamisen pyrkiessään samalla täyttämään muut opiskelijoille asetetut odotukset ja tavoitteet. Tähän viestinnän seuraamisen vastuuseen tulisi kiinnittää huomiota opiskelijoiden perehdyttämisessä yliopistomaailmaan.
Opiskelija-ainejärjestöt, killat ja ylioppilaskunta välittävät jäseniensä tietoon ajankohtaista tietoa yliopistolta. Kaikki opiskelijat eivät ole järjestöjen tai ylioppilaskunnan viestinnän piirissä ja tämä tulee huomioida opiskelijaviestinnän kehittämisessä. Vastuu yliopiston ajankohtaisasioiden tietoon saattamisesta on kuitenkin lopulta viestijällä ja siihen tulisi tarjota kunnollinen kanava, johon sekä viestijät että uudet yliopistoyhteisön jäsenet perehdytetään. Kaikki opiskelijat täytyy tavoittaa.
Johtamisen ja talouden tiedekunnan opiskelijoiden ja Johto ry:n puolesta
Aleksi Niemi
Puheenjohtaja Koulutuspoliittinen vastaava ja varapuheenjohtaja Heta Lindgren
Kannanoton ja allekirjoittaneet järjestöt löytyvät täältä.
Lisätietoja kannanoton sisällöstä antaa Johto ry:n koulutuspoliittinen vastaava ja varapuheenjohtaja Heta Lindgren, koulutuspolitiikka@johtory.fi
Toimiva opintojaksopalautejärjestelmä on koko yliopiston etu
Kannanotto 27.4.2021
Tampereen yliopiston nykyisessä opintojaksopalautejärjestelmässä on havaittu lukuisia kehityskohteita. Palautteen antaminen on tärkeää. Palautetta hyödynnetään opetuksen kehittämiseen ja hyvien käytäntöjen säilyttämiseen. Annetun palautteen kautta on mahdollista tarkastella opetuksen laatua. Pakollisen kandipalautteen lisäksi opintojaksoista tulee kerätä palautetta. Tampereen yliopistossa palauteprosessit määritellään tutkintosäännössä seuraavasti:
Koulutuksen palauteprosessit ja -järjestelmät edistävät avointa, aktiivista ja vastavuoroista palautekulttuuria, koulutuksen laadunhallintaa ja koulutuksen johtamista. Koulutuksesta kerätään palautetta opiskelijoilta, opettajilta ja sidosryhmiltä, kuten työnantajilta ja alumneilta. Palautteen antaminen on osa opintojen suorittamista. Opiskelijoiden antama palaute käsitellään ja siitä annetaan vastapalaute.
Opiskelijoille ei ole selvää, mistä palautejärjestelmä löytyy tai mitä ominaisuuksia se sisältää. Mahdollisuutta antaa palautetta järjestelmän kautta kaikista suoritetuista opintojaksoista ei välttämättä tarjota tai se tarjotaan vielä opintojakson ollessa kesken. Opiskelijan mahdollisuus antaa palautetta tulee taata.
Kurssien valinnan tueksi on tarve opintojaksopalautteiden kaltaiselle datalle, jonka perusteella opiskelijat pystyisivät arvioimaan ja vertailemaan kursseja. Tällaista dataa nykyinen opintojaksopalautejärjestelmä tarjoaa opiskelijalle nähtäväksi opiskelijan jo käymistä kursseista, mikä ei enää hyödytä opiskelijaa. Järjestelmästä tulisi pystyä hakemaan kaikkia yliopiston kursseja ja vertailemaan niiden saamia yleispalautteita myös opintojen kehittämisen edistämiseksi.
Opiskelijan velvollisuuksiin myös kuuluu palautteen antaminen. On huolestuttavaa kuinka vähän palautetta opiskelijat antavat. Opetuksen kehittämisen näkökulmasta on ensisijaisen tärkeää, että jokaisen opiskelijan ääni tulisi kuulluksi palautteen kautta. Parhaimmillaan palaute on vuorovaikutteista ja opettajia kannustetaan vastamaan annettuun palautteeseen. Palautteeseen reagointi itsessään jo voisi kannustaa opiskelijoita antamaan laajemmin palautetta. Palautejärjestelmän käyttö tulisi perehdyttää opetushenkilökunnalle ja muulle henkilökunnalle huolellisesti. Toimiva palautejärjestelmä on opiskelijoiden ja laajemmin koko yliopiston etu – askel kohti laadukkaampaa koulutusta.
Johtamisen ja talouden tiedekunnan opiskelijoiden ja Johto ry:n puolesta
Aleksi Niemi
Puheenjohtaja Koulutuspoliittinen vastaava ja varapuheenjohtaja Heta Lindgren
Kannanotto ja allekirjoittaneet järjestöt löytyvät täältä.
Lisätietoja kannanoton sisällöstä antaa Johto ry:n koulutuspoliittinen vastaava ja varapuheenjohtaja Heta Lindgren, koulutuspolitiikka@johtory.fi
IN ENGLISH
”Communication must reach all students” Statement paper is available here.
”A well functioning course feedback system benefits the entire university” Statement paper is available here.